Advertenties en bijzondere persoonsgegevens

Is het tonen van advertenties in Facebook, op basis van klik- en like-gedrag waaruit kan blijken dat iemand kanker heeft (gehad) aan te merken als een verwerking van bijzondere persoonsgegevens? Voor die vraag zag de Reclame Code Commissie zich gesteld. De beslissing is op 11 oktober 2018 gepubliceerd op (o.a.) nl onder nummer IT 2647.

Lees meer »

Facebook: heb je iets te verbergen?

Op 16 mei 2017 publiceerde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het 176 pagina’s tellende definitieve onderzoeksrapport naar de verwerking van persoonsgegevens in Nederland door het Facebook-concern. Het is, al met al, een goed leesbaar document maar de AP heeft ook een paar belangrijke onderwerpen niet behandeld.

Lees meer »

Vergeet mij toch maar liever wel

Het “Google arrest” van het Europese Hof van Justitie (Hof van Justitie EU 13 mei 2014, zaaknummer C-131/12) deed vorig jaar veel stof opwaaien. Doordat het Hof van Justitie vaststelde dat het “recht om vergeten te worden” ook geldt voor zoekmachines was de angst dat de informatievrijheid in het geding zou komen en er “internetcensuur” zou ontstaan.

Lees meer »